Μηχανοκίνητα

Οικονομικό και περιβαλλοντικό κέρδος επιφέρει η οικολογική οδήγηση

Ο τρόπος που οδηγούμε, το είδος του οχήματος που κατέχουμε και οι επιλογές που κάνουμε καθημερινά στις μετακινήσεις μας έχουν άμεσο αντίκτυπο στην τσέπη μας αλλά και στο περιβάλλον.

Δημοσίευση: 15.07.2015, 13:18 | Τελευταία ενημέρωση: 15.07.2015, 13:18

Επίκαιρη όσο ποτέ είναι η έννοια της «οικολογικής» οδήγησης τόσο γιατί συμβάλει στη χαμηλή κατανάλωση καυσίμου άρα σε οικονομική μετακίνηση όσο και στην προστασία του περιβάλλοντος αφού σύμφωνα με μετρήσεις το 12% του διοξειδίου του άνθρακα (CO2) στην Ευρώπη εκλύεται από Ι.Χ. οχήματα. Για πολλούς η «συνετή» οδήγηση μεταφράζεται σε μειωμένη οδηγική ευχαρίστηση. Αυτό τείνει να γίνει μύθος αφού αν και οι νέοι κανονισμοί επιβάλλουν για όλα τα καινούργια αυτοκίνητα που τίθενται σε κυκλοφορία το 2015 ότι δε θα πρέπει να ξεπερνούν το όριο εκπομπών των 130 γραμ. CO2 ανά διανυόμενο χιλιόμετρο που σημαίνει κατανάλωση καυσίμου περίπου 5.6 λίτρα ανά 100χλμ. για βενζινοκινητήρα και 4.9 λίτρα ανά 100χλμ. για πετρελαιοκινητήρα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν εξελίξει δυναμικά δικύλινδρα και τρικύλινδρα κινητήρια σύνολα που ενώ εμπίπτουν στη φιλοσοφία downsizing εντούτοις αποδίδουν υψηλή ισχύ χάρη στην ύπαρξη υπερτροφοδότη. Σημειώνεται ότι μέχρι το 2021 όλα τα νέα οχήματα που θα βγαίνουν στην κυκλοφορία δε θα πρέπει να ξεπερνούν σε εκπομπές καυσαερίων τα 95γραμ. CO2 ανά διανυόμενο χιλιόμετρο ή να καταναλώνουν 4.1 λίτρα καυσίμου βενζίνης ανά 100χλμ. και 3.6 λίτρα πετρελαίου ανά 100χλμ.. Από πουθενά δεν προκύπτει ότι αυτά τα νέα αυτοκίνητα θα είναι υποτονικά. Αντίθετα όλα δείχνουν ότι μέχρι το 2021 όλες οι κατασκευάστριες εταιρίες θα διαθέτουν χαμηλού κυβισμού κινητήρια σύνολα τα οποία όμως θα έχουν σχεδόν διπλάσια ισχύ από τα σημερνά συμβατικά.

Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» κωδικοποίησε απλές τεχνικές οδήγησης που επιτρέπουν να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες των σύγχρονων αυτοκινήτων να κινούνται «οικολογικά» χωρίς όμως να θυσιάζεται στην έννοια της οικονομίας η οδηγική ευχαρίστηση. Έτσι και αλλιώς ο τρόπος που οδηγούμε, το είδος του οχήματος που κατέχουμε και οι επιλογές που κάνουμε καθημερινά στις μετακινήσεις μας έχουν άμεσο αντίκτυπο στην τσέπη μας αλλά και στο περιβάλλον.

Η οικολογία στην οδήγηση είναι συνδυασμός παραμέτρων και διαδικασιών όπως:

• «Σχεδιάζουμε» στο μυαλό μας τη διαδρομή ή την προγραμματίζουμε με κριτήρια οικονομίας στο GPS.
• Επιλέγουμε να κινούμαστε τις ώρες με χαμηλή κίνηση.
• Αποφεύγουμε την άσκοπη μεταφορά επιπλέον φορτίου στο αυτοκίνητο.
•Ελέγχουμε την κατάσταση των ελαστικών πριν από κάθε ταξίδι οπτικά και τουλάχιστον μια φορά το μήνα για τη διόρθωση της πίεσής τους.
•Δε χάνουμε χρόνο και καύσιμο με την προθέρμανση του κινητήρα. Ξεκινάμε αμέσως χωρίς να πατάμε το γκάζι τη στιγμή της εκκίνησης του κινητήρα. Τα πρώτα χιλιόμετρα είναι τα πιο ρυπογόνα και ενεργοβόρα. Η κανονική κατανάλωση έρχεται μετά τα πρώτα 5-6 χιλιόμετρα. •Εύρος στροφών λειτουργίας κινητήρα κατά την εναλλαγή σχέσεων στο κιβώτιο: 2.000 με 2.500 σ.α.λ. (βενζίνη), 1.500 έως 2.000 σ.α.λ. (diesel)
•Γρήγορη και απαλή αλλαγή ταχυτήτων
•Διατηρούμε σταθερό γκάζι ή αυξάνουμε ταχύτητα ομαλά. Με τον τρόπο αυτό εξοικονομούμε έως 30% καύσιμο, ενώ παράλληλα μειώνουμε το θόρυβο που παράγεται από μηχανή και ελαστικά
•Αφήνουμε το αυτοκίνητο να κυλήσει σε φανάρι, σε διασταύρωση, σε σήμα παραχώρησης προτεραιότητας κ.α.

Κλιματισμός
•Κάνουμε φρόνιμη χρήση του κλιματισμού, μιας και σε γενικές γραμμές αυξάνει την κατανάλωση (η απαιτούμενη ενέργεια από τον κινητήρα φτάνει τα 5kW που μπορεί να προκαλέσει αύξηση έως 2 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα.) Δε ρυθμίζουμε τον κλιματισμό κάτω από 23ο C, όταν έχει ζέστη ή πάνω από 25ο C, όταν έχει κρύο. Η επιβάρυνση σε καύσιμο όταν κινούμαστε εντός πόλης μπορεί να ξεπεράσει το 10%.
•Σε υψηλές ταχύτητες προτιμούμε τον κλιματισμό από ανοιχτά παράθυρα ή ηλιοροφή καθώς η κατανάλωση αυξάνεται ραγδαία λόγω αεροδυναμικής αντίστασης
•Σε περίπτωση καύσωνα πρώτα ανοίγουμε τα παράθυρα για να έρθει σε μια ισορροπία η εξωτερική θερμοκρασία με αυτή της καμπίνας και μετά ανάβουμε τον κλιματισμό
•Ηλιακές μεμβράνες μπορούν να βοηθήσουν να κρατηθεί το αυτοκίνητο πιο δροσερό
•Επιλέγουμε ανοιχτόχρωμο αμάξωμα και ταπετσαρία

Καθημερινότητα
•Ελέγχουμε την πίεση των ελαστικών τουλάχιστον μια φορά το μήνα. Μικρότερη ή μεγαλύτερη πίεση ελαστικών αποτελεί παράγοντα κινδύνου ενώ αυξάνει ραγδαία την κατανάλωση Πίεση του ελαστικού μικρότερη κατά 1PSI ή 0,05 atm μπορεί να αυξήσει την κατανάλωση καυσίμου μέχρι και 4%. Επιλέγουμε ελαστικά με χαμηλή αντίσταση στην κύλιση. Κέρδος; Μέχρι 0,5 λίτρα/100χλμ., μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, χαμηλότερα επίπεδα θορύβου.
•Τις ζεστές μέρες καλό είναι να αποφεύγετε την πλήρωση του ντεπόζιτου, ιδιαίτερα κατά τις μεσημεριανές ώρες, γιατί οι απώλειες λόγω αναθυμιάσεων του καυσίμου είναι μεγάλες •Περισσότερα από 110 λίτρα βενζίνης μπορούν να διαφύγουν κάθε χρόνο στην ατμόσφαιρα από κακώς σφιγμένες ή χαλασμένες τάπες ρεζερβουάρ
•Αποφεύγουμε να γεμίζουμε το ρεζερβουάρ, εάν δε σκοπεύουμε να κάνουμε κάποιο ταξίδι. Γεμίζοντας άσκοπα το ρεζερβουάρ καίμε καύσιμο για να το κουβαλήσουμε
•Ο οδηγός που σέβεται τον Κ.Ο.Κ και προσπαθεί να οδηγεί σε ένα πιο αμυντικό πλαίσιο, εκτός από το κέρδος στην τσέπη του, σίγουρα συντελεί και στην πρόληψη των τροχαίων συμβάντων στους δρόμους καθημερινά.

Πηγή: Σκαϊ.gr

Ροή ειδήσεων

EURO 2024: Οδυνηρός αποκλεισμός για την Ελλάδα - Οι 24 ομάδες της τελικής φάσης και η σύνθεση των 6 ομίλων

Πριν από 2 ημέρες

Μεγάλες Πανελλήνιες Αθλητικές διοργανώσεις στο Δήμο Αρταίων

Πριν από 2 ημέρες

ΕΠΣ Άρτας: Ποινές και αποφάσεις της Πειθαρχικής Επιτροπής

Πριν από 2 ημέρες

Γ΄ Εθνική: Τα αποτελέσματα της 28ης αγωνιστικής

Πριν από 2 ημέρες

ΕΠΣ Άρτας: Τα αποτελέσματα στα τοπικά πρωταθλήματα

Πριν από 2 ημέρες

Α1: Τα αποτελέσματα της 16ης αγωνιστικής

Πριν από 2 ημέρες

Α1: Σπουδαία νίκη της Αναγέννησης επί του Πρωταθλητή ΠΑΟΚ

Πριν από 2 εβδομάδες

Γ΄ Εθνική: Τα αποτελέσματα της 27ης αγωνιστικής

Πριν από 2 εβδομάδες

ΕΠΣ Άρτας: Ποινές και αποφάσεις της Πειθαρχικής Επιτροπής

Πριν από 2 εβδομάδες

Γ΄ Εθνική: Τα αποτελέσματα της 26ης αγωνιστικής

Πριν από 2 εβδομάδες

ΕΠΣ Άρτας: Τα αποτελέσματα στα τοπικά πρωταθλήματα

Πριν από 2 εβδομάδες

ΕΠΣ Άρτας: Ποινές και αποφάσεις της Πειθαρχικής Επιτροπής

Πριν από 3 εβδομάδες

Γ΄ Εθνική: Τα αποτελέσματα της 25ης αγωνιστικής

Πριν από 3 εβδομάδες

ΕΠΣ Άρτας: Τα αποτελέσματα στα τοπικά πρωταθλήματα

Πριν από 3 εβδομάδες

Περιφερειακοί αγώνες αερομοντελισμού στο Κλειστό Γυμναστήριο της Άρτας την Κυριακή

Πριν από 1 μήνα

ΕΠΣ Άρτας: Ποινές και αποφάσεις της Πειθαρχικής Επιτροπής

Πριν από 1 μήνα

Γ΄ Εθνική: Τα αποτελέσματα της 24ης αγωνιστικής

Πριν από 1 μήνα

ΕΠΣ Άρτας: Τα αποτελέσματα στα τοπικά πρωταθλήματα

Πριν από 1 μήνα

Α1 Γυναικών: Τα αποτελέσματα της 14ης αγωνιστικής

Πριν από 1 μήνα

ΕΠΣ Άρτας: Ποινές και αποφάσεις της Πειθαρχικής Επιτροπής

Πριν από 1 μήνα

Γ΄ Εθνική: Τα αποτελέσματα της 23ης αγωνιστικής

Πριν από 1 μήνα

ΕΠΣ Άρτας: Τα αποτελέσματα στα τοπικά πρωταθλήματα

Πριν από 1 μήνα

Α1 Γυναικών: Τα αποτελέσματα της 13ης αγωνιστικής

Πριν από 1 μήνα

ΕΠΣ Άρτας: Ποινές και αποφάσεις της Πειθαρχικής Επιτροπής

Πριν από 2 μήνες

Γ΄ Εθνική: Τα αποτελέσματα της 22ης αγωνιστικής

Πριν από 2 μήνες

ΕΠΣ Άρτας: Τα αποτελέσματα στα τοπικά πρωταθλήματα

Πριν από 2 μήνες

Α1 Γυναικών: Τα αποτελέσματα της 12ης αγωνιστικής

Πριν από 2 μήνες

ΕΠΣ Άρτας: Ποινές και αποφάσεις της Πειθαρχικής Επιτροπής

Πριν από 2 μήνες

Γ΄ Εθνική: Τα αποτελέσματα της 21ης αγωνιστικής

Πριν από 2 μήνες

Α1 Γυναικών: Νίκη της Αναγέννησης για την 11η αγωνιστική

Πριν από 2 μήνες

Επικοινωνήστε μαζί μας

Στείλτε το άρθρο με e-mail