Απόψεις

Τι κινδυνεύει να χάσει η Βρετανία αν βγει από την ενιαία αγορά;

Τι είναι η ενιαία αγορά και τι κινδυνεύει να χάσει η Βρετανία εάν τελικά βρεθεί εκτός; Μία επισκόπηση μίας εκ των μεγαλύτερων αλλά παραγνωρισμένων πτυχών της ευρωπαϊκής ενοποίησης, στη σκιά του Brexit.

Δημοσίευση: 05.07.2016, 21:57 | Τελευταία ενημέρωση: 05.07.2016, 21:58
Συντάκτης: Αλέξανδρος Μαράκης

Μετά την επικράτηση του Brexit στο δημοψήφισμα της 23ης Ιουλίου, ένα από τα σημαντικότερα ερωτήματα που θα πρέπει να απαντηθούν είναι η εμπορική και η οικονομική σχέση που θα έχουν το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ευρωπαϊκή Ένωση μετά το «διαζύγιο».

Όλοι οι δελφίνοι για τη βρετανική πρωθυπουργία, είτε υποστήριξαν το Brexit είτε Bremain, είναι υπέρ της μεγαλύτερης δυνατής πρόσβασης του Ηνωμένου Βασιλείου στην ενιαία αγορά με δεδομένο ότι σχεδόν οι μισές βρετανικές εξαγωγές έχουν ως προορισμό την υπόλοιπη Ε.Ε. Παράλληλα οι πάροχοι υπηρεσιών, όπως οι τράπεζες και οι ασφαλιστικές εταιρείες, χρειάζονται πρόσβαση ώστε να συνεχίσουν να δραστηριοποιούνται ελεύθερα στην ηπειρωτική Ευρώπη.

Τι είναι όμως αυτή η περίφημη ενιαία αγορά; Πώς λειτουργεί, ποια είναι τα οφέλη που μας προσφέρει, και τέλος ποια είναι τα διλήμματα που αντιμετωπίζει το Ηνωμένο Βασίλειο;

Τι είναι η ενιαία αγορά;

Η ενιαία αγορά είναι ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα της ευρωπαϊκής ενοποίησης. Προσφέρει στους πολίτες κάθε κράτους-μέλους το δικαίωμα να εργάζονται, να σπουδάζουν, να επιχειρούν και να συναλλάσσονται σε οποιαδήποτε από τις χώρες που την απαρτίζουν.

Η ενιαία αγορά λειτουργεί με ελεύθερα εσωτερικά σύνορα και στη βάση της τελωνειακής ένωσης, κάτι που σημαίνει ότι μία επιχείρηση μπορεί να εξάγει αγαθά σε οποιοδήποτε κράτος-μέλος επιθυμεί, χωρίς να καταβάλλει δασμούς και χωρίς να υφίσταται περιορισμούς. Η Ε.Ε. επιβάλλει κάποια ενιαία ποιοτικά κριτήρια, τους αποκαλούμενους εναρμονισμένους κανόνες, που αποσκοπούν πρωτίστως στην προστασία των καταναλωτών, της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος.

Σε ό,τι αφορά τις υπηρεσίες, που αναλογούν στο 70% της οικονομικής δραστηριότητας στην Ε.Ε., η ενιαία αγορά επιτρέπει στον κάθε πολίτη να ιδρύει επιχείρηση σε οποιοδήποτε κράτος-μέλος επιθυμεί, αλλά και να παρέχει υπηρεσίες σε όλες τις χώρες-μέλη, κι όχι μόνο εκεί όπου εδρεύει. Οι ίδιες ελευθερίες ισχύουν για την ίδρυση θυγατρικών εταιρειών και για συνεργασίες με τοπικούς εργολάβους.

Παρά ταύτα, η ενοποίηση στο μέτωπο των υπηρεσιών υπολείπεται σε σχέση με το μέτωπο των αγαθών. Σε πολλά κράτη-μέλη υπάρχουν ακόμα εθνικές αγορές σε κλάδους όπως η ενέργεια και οι μεταφορές, ενώ παράλληλα ανά χώρα υπάρχουν διαφορετικά καθεστώτα που διέπουν τη φορολόγηση και τη λειτουργία του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, με περισσότερους από 500 εκατομμύρια κατοίκους και ΑΕΠ που βρίσκεται στη ζώνη των 18 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, η Ε.Ε. είναι το πλουσιότερο οικονομικό μπλοκ στον κόσμο και πολύτιμη αγορά για κάθε επιχείρηση.

Ποια είναι λοιπόν τα πρώτα διλήμματα για τη Βρετανία;

1.Μετανάστευση

Οι θεμέλιοι λίθοι της ενιαίας αγοράς είναι οι περίφημες «τέσσερις ελευθερίες», δηλαδή η ελευθερία κίνησης για αγαθά, υπηρεσίες, κεφάλαια και ανθρώπους.

Με δεδομένο όμως ότι πολλοί Βρετανοί ψήφισαν υπέρ του Brexit θέλοντας να περιορίσουν την κοινοτική μετανάστευση, θα είναι πολιτικά πολύ δύσκολο για το Λονδίνο να διαπραγματευτεί με τις Βρυξέλλες μία νέα σχέση που θα επιτρέπει την ελεύθερη είσοδο ευρωπαίων μεταναστών σε βρετανικό έδαφος.

Στη Σύνοδο Κορυφής της προηγούμενης εβδομάδας, οι ηγέτες των 27 εταίρων κατέστησαν σαφές ότι η Βρετανία δεν θα έχει πρόσβαση στην ενιαία αγορά εάν δεν δεχτεί και τις τέσσερις θεμελιώδεις ελευθερίες, κάτι που προμηνύει δύσκολες διαπραγματεύσεις.

Παρά ταύτα, υπάρχουν ευρωπαϊκές φωνές που φαντάζουν διατεθειμένες να είναι πιο ανεκτικές στο ζήτημα της ελεύθερης μετανάστευσης, όπως του Αλέν Ζιπέ, φαβορί για την υποψηφιότητα της γαλλικής κεντροδεξιάς στις προεδρικές εκλογές του 2017. Ο κ. Ζιπέ έχει δηλώσει ότι είναι διατεθειμένος να παραβλέψει την ελευθερία μετακίνησης ανθρώπων για να πετύχει μία καλή συμφωνία με το Ηνωμένο Βασίλειο.

2.Σχέσεις με κανόνες και πολλά «αγκάθια»

Ένα ακόμα δύσκολο ερώτημα που καλείται να απαντήσει το Λονδίνο αφορά ακριβώς τη σχέση που θα έχει με την Ε.Ε., ακόμα κι αν βρεθεί λύση στο θέμα της μετανάστευσης.

Το πρόβλημα είναι ότι ακόμα και μερική πρόσβαση στην ενιαία αγορά συνεπάγεται συμμόρφωση με τουλάχιστον κάποιους από τους κανόνες που τη διέπουν, κάτι που επίσης φαντάζει πολιτικά δύσκολο για το Λονδίνο, καθότι ένα από τα κύρια επιχειρήματα των Brexiters ήταν ότι χρειάζεται αποδέσμευση από τις ρυθμίσεις που επιβάλλουν οι Βρυξέλλες.

Ακόμα όμως κι αν υποθέσουμε ότι η Βρετανία θα υπογράψει γρήγορα μία εμπορική συμφωνία με την Ε.Ε., οι περισσότερες εμπορικές συνθήκες εσκεμμένα εξαιρούν τον τομέα των υπηρεσιών, που παράγει περίπου το 80% του βρετανικού ΑΕΠ. Οι διαπραγματεύσεις για τις υπηρεσίες μπορεί να αποδειχτούν σαφώς πιο δύσκολες, και όλες οι συμφωνίες τέτοιου είδους που έχει υπογράψει έως τώρα η Ε.Ε. θέτουν ως προϋπόθεση την ελεύθερη μετακίνηση ανθρώπων και εναρμονισμένους ρυθμιστικούς κανόνες.

Επιπλέον, αν το Ηνωμένο Βασίλειο τελικά δεχτεί έστω κάποιους από τους κανόνες της Ε.Ε. ως αντάλλαγμα για μερική πρόσβαση στην ενιαία αγορά, αυτό θα σημαίνει ότι θα είναι υποχρεωμένο να συμμορφώνεται με κανόνες στη διαμόρφωση των οποίων δεν θα έχει κανένα λόγο, καθώς δεν θα βρίσκεται πια στο ίδιο τραπέζι με τους «27».

Αυτό το μοντέλο, που παραπέμπει στη σχέση της Νορβηγίας με την Ε.Ε., μπορεί στο μέλλον να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα για τις βρετανικές επιχειρήσεις, καθώς οι ευρωπαϊκές ρυθμίσεις συχνά αναθεωρούνται και τροποποιούνται.

Συνεπώς, οι βρετανοί εξαγωγείς μπορεί στο μέλλον να βρεθούν αντιμέτωποι με ένα διπλό ρυθμιστικό καθεστώς, ένα βρετανικό και ένα ευρωπαϊκό, για την ασφάλεια των προϊόντων τους ή και άλλα ζητήματα, κάτι που θα προκαλεί αυξημένο κόστος και απώλεια χρόνου.

3.Τράπεζες χωρίς διαβατήριο;

Ίσως το μεγαλύτερο πλήγμα θα το υποστούν οι μεγάλες επενδυτικές τράπεζες, που έχουν επί δεκαετίες μετατρέψει το Σίτι του Λονδίνου σε χρηματοπιστωτική πρωτεύουσα της Ευρώπης, κι όχι μόνο.

Οι τράπεζες που έχουν ως έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο μπορούν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους και στην υπόλοιπη ενιαία αγορά χάρη στο αποκαλούμενο «διαβατήριο», που αφορά ειδικά εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χρηματοπιστωτικό κλάδο. Σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα μπορεί να απαιτείται ξεχωριστό διαβατήριο για παροχή συμβουλών πάνω σε κάθε τύπο επενδυτικών προϊόντων.

Εάν το Ηνωμένο Βασίλειο δεν μπορέσει να προστατεύσει την πρόσβαση των τραπεζών στην ενιαία αγορά, τότε τα «διαβατήρια» θα χαθούν θέτοντας – εν μέρει τουλάχιστον – σε κίνδυνο το σημερινό στάτους του Λονδίνου.

Και ποια η διαφορά εάν δεν είχαμε την ενιαία αγορά;

Η οικονομική επίδραση της ενιαίας αγοράς είναι δύσκολο να ποσοτικοποιηθεί, όμως μία μελέτη του υπουργείου Οικονομικών της Βρετανίας εκτίμησε ότι το εμπόριο αγαθών ανάμεσα στα κράτη-μέλη της Ε.Ε. είναι 73% μεγαλύτερο από ό,τι θα ήταν εάν οι ευρωπαϊκές χώρες ανήκαν σε μία απλή ζώνη ελεύθερου εμπορίου, η οποία καταργεί μεν τους δασμούς, όμως επιτρέπει την ύπαρξη άλλων περιορισμών.

Η ίδια μελέτη υπολογίζει ότι αντίστοιχα το εμπόριο υπηρεσιών είναι 16% μεγαλύτερο στην ενιαία αγορά από ό,τι θα ήταν σε ζώνη ελεύθερου εμπορίου.

Παρόμοια ανάλυση του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το εμπόριο στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο – που πέραν των «28» περιλαμβάνει επίσης τη Νορβηγία, την Ισλανδία και το Λιχτενστάιν – είναι 60% μεγαλύτερο από ό,τι θα ήταν εάν οι εταίροι βασίζονταν απλώς στους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.

Σε πρόσφατη ανάλυσή του για τις συνέπειες του Brexit, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο δίνει δύο θεωρητικά σενάρια για τη μετά-Brexit εποχή. Στο πρώτο, το Λονδίνο πετυχαίνει εμπορική συμφωνία που επιτρέπει αρκετά μεγάλη πρόσβαση στην ενιαία αγορά – στο μοντέλο της Νορβηγίας – όμως έστω κι έτσι η βρετανική οικονομία είναι έξι χρόνια από σήμερα 1,4% μικρότερη από ό,τι θα ήταν αν είχε παραμείνει στην Ε.Ε.

Το δεύτερο σενάριο, που προβλέπει δύσκολη διαπραγμάτευση με την Ε.Ε. και τελικά αναγκαστική επιστροφή στους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, το ΑΕΠ του Ηνωμένου Βασιλείου το 2021 είναι 4,5% μικρότερο από ό,τι θα ήταν εάν η χώρα είχε παραμείνει στην ενιαία αγορά.

Ροή ειδήσεων

Ανακοίνωση του Δήμου Αρταίων για το Open Mall

Πριν από 8 ώρες

Αρτινών Συνεργασία: Αλήθειες και ψέματα για το πως φτάσαμε στο Open Mall

Πριν από 11 ώρες

Υποχρεώσεις των ιδιοκτητών και αναδόχων ζώων συντροφιάς του Δήμου Αρταίων

Πριν από 11 ώρες

Οι υποχρεώσεις των δημοτών σχετικά με τα απόβλητα κηπουρικών εργασιών

Πριν από 11 ώρες

Καθαρισμός οικοπέδων και ακάλυπτων χώρων εν όψει της αντιπυρικής περιόδου 2024

Πριν από 2 ημέρες

Ανοιχτή συζήτηση και ενημέρωση για την εξέλιξη του OPEN MALL

Πριν από 2 ημέρες

Διακοπή κυκλοφορίας στην οδό Βασ. Κωνσταντίνου για εργασίες σκυροδέτησης

Πριν από 1 εβδομάδα

Περιφερειακό Συμβούλιο: Ενημέρωση για παραλιακό άξονα, σύνδεση Ιόνιας με Πρέβεζα

Πριν από 1 εβδομάδα

Θέατρο: "Δωδέκατη νύχτα" του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ από το Σκουφά

Πριν από 1 εβδομάδα

Άρτα: Ασθενής απειλούσε με ψαλίδι νοσηλευτές - Συνελήφθη μετά από πυροβολισμό στον αέρα

Πριν από 2 εβδομάδες

Οι δυο μεγάλες αλλαγές στον φετινό ΕΝΦΙΑ - Άρχισε η ανάρτηση των εκκαθαριστικών

Πριν από 2 εβδομάδες

Aυτοί είναι οι 10 Έλληνες δισεκατομμυριούχοι στη λίστα του Forbes

Πριν από 2 εβδομάδες

Eurostat: Αυξήθηκε στο 3,4% ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Μάρτιο – Στο 2,4% στην ευρωζώνη

Πριν από 2 εβδομάδες

Ανακαινίζω - Νοικιάζω: Ανοίγει σήμερα η πλατφόρμα για τις αιτήσεις - Ποια είναι τα κριτήρια και οι προϋποθέσεις

Πριν από 2 εβδομάδες

Ομόφωνα ψηφίστηκε ο προϋπολογισμός του 2024 απο το Δ.Σ. Ζηρού

Πριν από 2 εβδομάδες

Παράταση προθεσμίας στην υποβολή των αιτήσεων για το πρόγραμμα «Τουρισμός για όλους 2024»

Πριν από 2 εβδομάδες

Παραχώρηση 171 στρεμμάτων για την αξιοποίηση του χώρου της πίστας Motocross

Πριν από 3 εβδομάδες

Οpen Mall: «Στόχος η δημιουργία μιας πόλης που αναδεικνύει την ομορφιά της καθημερινής ζωής των κατοίκων»

Πριν από 3 εβδομάδες

Κλειστό το διατραπεζικό σύστημα συναλλαγών 29 Μαρτίου και 1 Απριλίου

Πριν από 3 εβδομάδες

Βαλτιμόρη: Νεκροί θεωρούνται οι έξι αγνοούμενοι - Συνεχίζονται οι έρευνες

Πριν από 3 εβδομάδες

Τακτική Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αρταίων

Πριν από 3 εβδομάδες

Θέατρο: "Φτυστός ο μακαρίτης" από την θεατρική ομάδα Υπόθεση 19

Πριν από 1 μήνα

Θρίλερ στα Ιωάννινα: Βρέθηκε σορός άνδρα μέσα σε σακούλα σκουπιδιών

Πριν από 1 μήνα

Όλο το TAXIS στο myAADE app: Η νέα εφαρμογή για άμεση και εύκολη πρόσβαση σε ψηφιακές υπηρεσίες από το κινητό

Πριν από 1 μήνα

Κούλουμα: Βούλιαξε η Κορωνησία! (φωτο)

Πριν από 1 μήνα

Σφοδρή χαλαζόπτωση στην πόλη της Άρτας

Πριν από 1 μήνα

Το «ρομποτάκι» της ΑΑΔΕ κατά της φοροδιαφυγής: Αυτόματα η διασταύρωση τραπεζικών καταθέσεων, θυρίδων, e-wallet και φορολογικών δηλώσεων

Πριν από 1 μήνα

Επεισοδιακή καταδίωξη στην Ηγουμενίτσα: Συνελήφθη αστυνομικός της Δίωξης Ναρκωτικών με 102 κιλά κάνναβης στο υπηρεσιακό όχημα

Πριν από 1 μήνα

Ξεκίνησε το πρόγραμμα Τουρισμός για όλους

Πριν από 1 μήνα

Δήμος Αρταίων: Μητρώο ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού για την έγκαιρη ενημέρωση σε περίπτωση ανάγκης απομάκρυνσης

Πριν από 1 μήνα

Επικοινωνήστε μαζί μας

Στείλτε το άρθρο με e-mail