Ελλάδα

«Στον αέρα» η αξιοποίηση της Εγνατίας Οδού

Κρίσιμα ζητήματα παραμένουν σε εκκρεμότητα, όπως τα μοντέλα κυκλοφορίας, ο χρόνος παραχώρησης του οδικού άξονα σε ιδιώτες αλλά και ο σχεδιασμός για τους σταθμούς διοδίων.

Δημοσίευση: 03.04.2017, 20:49 | Τελευταία ενημέρωση: 03.04.2017, 21:16

Στον αέρα βρίσκεται η αξιοποίηση της Εγνατίας Οδού, η οποία αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση, καθώς κρίσιμα ζητήματα παραμένουν σε εκκρεμότητα, όπως τα μοντέλα κυκλοφορίας, ο χρόνος παραχώρησης του οδικού άξονα σε ιδιώτες αλλά και ο σχεδιασμός για τους σταθμούς διοδίων.

Αιτία των προβλημάτων είναι μία διελκυστίνδα που βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και μήνες μεταξύ του υπουργείου υποδομών, του ΤΑΙΠΕΔ και της εταιρείας.

Πρόσφατα το ΤΑΙΠΕΔ ολοκλήρωσε μελέτη για το μείζον ζήτημα των σταθμών διοδίων. Σύμφωνα με τους συμβούλους του ταμείου, για λόγους δικαιοσύνης, θα πρέπει να κατασκευαστούν 20 πλευρικοί σταθμοί κατά μήκος του δρόμου.

Ωστόσο, σύμφωνα με στελέχη της Εγνατίας Οδού, ο σχεδιασμός του ΤΑΙΠΕΔ φαίνεται να παραπέμπεται στις καλένδες, καθώς τόσο το υπουργείο υποδομών όσο και η διοίκηση της εταιρείας διαφωνούν με την ανέγερση των 20 πλευρικών σταθμών.

Αντ’ αυτού, το υπουργείο υποδομών προκρίνει τη λύση της εγκατάστασης αναλογικού συστήματος, με το Χρήστο Σπίρτζη να εμφανίζεται υπέρμαχος ενός δορυφορικού συστήματος.

Αντίστοιχα δορυφορικά συστήματα έχουν εφαρμοστεί στη Γερμανία, για βαριά οχήματα, τη Ρωσία και τον Καναδά. Ο υπουργός υποδομών θεωρεί πως το δορυφορικό σύστημα έχει σημαντικά οφέλη, όπως το χαμηλό κόστος εγκατάστασης αλλά και το ότι μπορεί να γίνεται έλεγχος μέσω του συστήματος και του λαθρεμπορίου καυσίμων.

Με την απόφαση του υπουργού υποδομών, ο οποίος έχει δεσμευτεί πως το αναλογικό ηλεκτρονικό σύστημα θα λειτουργεί σε 16 μήνες από τώρα, διαφωνούν στελέχη της εταιρείας αλλά και του υπουργείου υποδομών, που θεωρούν πως η εφαρμογή του δορυφορικού αναλογικού συστήματος θα «σκοντάψει» στο ζήτημα των προσωπικών δεδομένων.

Σε κάθε περίπτωση το θέμα των διοδίων πρέπει να επιλυθεί το συντομότερο δυνατό, διότι η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας εξαρτάται από αυτό. Η Εγνατία Οδός έχει έσοδα ύψους 70 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως από 8 σταθμούς διοδίων που είναι τώρα σε λειτουργία, ενώ το ποσό αυτό θα μπορεί να ανέλθει σε 130 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο, όταν ολοκληρωθεί και η κατασκευή άλλων 10 σταθμών, όπως προβλέπεται από Κοινή Υπουργική Απόφαση του 2014.

Αυτή τη στιγμή κατασκευάζονται τέσσερις από τους δέκα νέους σταθμούς που θα τεθούν σε λειτουργία. Ένα μήνα πριν ξεκινήσει η λειτουργία των νέων σταθμών, κάτι που υπολογίζεται να συμβεί στα τέλη του 2017 ή στις αρχές του 2018, θα εκδοθεί Κοινή Υπουργική Απόφαση η οποία θα ορίζει το ύψος των διοδίων. Οι οδηγοί που χρησιμοποιούν την Εγνατία τώρα, πληρώνουν 3 λεπτά το χιλιόμετρο.

Εκτός από το ζήτημα των διοδίων, ακόμα δεν έχει αποφασισθεί ο χρόνος παραχώρησης του οδικού άξονα, ενώ δεν έχουν εκπονηθεί μοντέλα κυκλοφορίας τα οποία είναι απαραίτητα για να προχωρήσει ο διαγωνισμός. Σε o,τι αφορά το θέμα της παραχώρησης, το ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζει πως ο χρόνος παραχώρησης θα πρέπει να είναι 30 ή 35 έτη, με τους επιτελείς της εταιρείας να θεωρούν πως θα η παραχώρηση δε θα πρέπει να υπερβαίνει τα 10 έτη και να ανανεώνεται. 

Οι διαφωνίες για αυτά τα θέματα μείζονος σημασίας καθυστερούν την έναρξη της διαγωνιστική διαδικασίας. Η παραχώρηση της Εγνατίας σε ιδιώτες αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση, με την κυβέρνηση να έχει δεσμευθεί για έσοδα ύψους 6,2 δισεκατομμυρίων ευρώ από αποκρατικοποιήσεις μέχρι το 2018.

Στελέχη μάλιστα της εταιρείας εξαπολύουν μύδρους κατά του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο κατηγορούν για σοβαρές παλινωδίες, αναφέροντας ως χαρακτηριστικό παράδειγμα τις συνεχείς καθυστερήσεις στη δημοπράτηση των σταθμών διοδίων στο Βενέτικο και τον Αλιάκμονα. Το ταμείο πράγματι έχει προτείνει να μην κατασκευαστούν αυτοί οι δύο σταθμοί και στη θέση τους να ανεγερθεί ένας σταθμός στα Σιάτιστα, κοντά στην Κοζάνη.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, ο σχεδιασμός του ταμείου σε o,τι αφορά τη βαριά συντήρηση του οδικού άξονα είναι εντελώς λανθασμένος. Κι αυτό διότι το ΤΑΙΠΕΔ υπολογίζει πως θα χρειαστούν περίπου 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ, για τη συντήρηση του δρόμου για τα επόμενα 30 έτη, ποσό που θεωρείται υπερβολικό από στελέχη της διοίκησης.

Σοβαρά ερωτήματα παραμένουν και για τα έσοδα που θα προκύψουν με την παραχώρηση της Εγνατίας, δεδομένου ότι θα είναι μία από τις βασικές αποκρατικοποιήσεις σε ό,τι αφορά την εκπλήρωση του στόχου για έσοδα ύψους 6,2 δισεκατομμυρίων ευρώ από ιδιωτικοποιήσεις έως το 2018.

Στελέχη της Εγνατίας Οδού εκτιμούν ότι από την παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου μπορούν να προκύψουν έσοδα τουλάχιστον ενός δισεκατομμυρίου ευρώ.

Η εταιρεία έχει έσοδα ύψους 70 εκατομμυρίων ευρώ, όσο είναι και το σύνολο του δανεισμού της. Η Εγνατία έχει καταφέρει να μειώσει εντυπωσιακά το δανεισμό της, ο οποίος ανερχόταν σε 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο, δεν έχει λυθεί ακόμα το ζήτημα με το δάνειο που είχε λάβει η εταιρεία πριν από μερικά χρόνια, από την Τράπεζα Πειραιώς, ύψους 250 εκατομμυρίων ευρώ. Η Τράπεζα έχει καταγγείλει τη σύμβαση με την Εγνατία και δεσμεύει 50 εκατομμύρια ευρώ ετησίως από τα έσοδα των διοδίων.

Την ίδια ώρα, η Εγνατία παρουσιάζει σχετικά υψηλά επίπεδα ρευστότητας με περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ ταμειακά διαθέσιμα. Οι προοπτικές σε ό,τι αφορά τα έσοδα της εταιρείας είναι θετικές, δεδομένου ότι η Εγνατία έχει στην κυριότητά της μεγάλα ακίνητα κατά μήκος του οδικού άξονα, συνολικής έκτασης περίπου 40 στρεμμάτων. Τα ακίνητα αυτά είναι ιδανικά για την κατασκευή εμπορευματικών κέντρων.

Στο μέλλον η εταιρεία μπορεί να έχει έσοδα και από την εκμετάλλευση του δικτύου οπτικών ινών. Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη έχει εγκατασταθεί από τον όμιλο Ελλάκτωρ σύστημα οπτικών ινών σε όλο το δυτικό κομμάτι του αυτοκινητόδρομου από την Ηγουμενίτσα έως τη Θεσσαλονίκη, ενώ εκκρεμεί η εγκατάσταση οπτικών ινών στο ανατολικό τμήμα.

Πηγή: Σκάι.gr
Για να σχολιάσετε δεν είναι απαραίτητο να κάνετε εγγραφή. Συμπληρώστε ένα όνομα, μία ηλεκτρονική διεύθυνση και επιλέξτε «I'd rather post as a guest». Παρακαλούμε να είστε ευγενικοί και να σέβεστε τους συνομιλητές σας. Αποφύγετε τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Προστατέψτε τα προσωπικά σας δεδομένα. Αν κρίνετε ότι το περιεχόμενο της ιστοσελίδας είναι παράνομο ή προσβάλει οποιοδήποτε δικαίωμα σας, παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας. Θα απαντήσουμε στο αίτημα σας το συντομότερο δυνατόν.

Ροή ειδήσεων

Στο Λόφο Περάνθης την Κυριακή 29 Απριλίου το φετινό ραντεβού για το Let’s Do It από το Δήμο Αρταίων

Πριν από 2 ημέρες

Καμπανάκι για την ανακύκλωση στην Ελλάδα από ΕΚ

Πριν από 3 ημέρες

Κατάληψη στα κεντρικά γραφεία της ΔΕΗ για τα έργα στον Αχελώο

Πριν από 3 ημέρες

Εξαρθρώθηκε εγκληματική ομάδα που διέπραττε συστηματικά κλοπές στη πόλη και στην ευρύτερη περιοχή της Πρέβεζας

Πριν από 3 ημέρες

Συμμετοχή Δήμου Αρταίων σε διασυνοριακό πρόγραμμα, έργα αστικής ανάπλασης και έγκριση σχεδίου Ενεργειακής Αναβάθμισης κτιρίων στο χθεσινό Δημοτικό Συμβούλιο

Πριν από 5 ημέρες

Ταυτότητες με υποχρεωτικό ψηφιακό δακτυλικό αποτύπωμα σε ΕΕ και Ελλάδα

Πριν από 5 ημέρες

ΓΕΝΟΠ: 48ωρες επαναλαμβανόμενες απεργίες για την πώληση λιγνιτικών μονάδων

Πριν από 5 ημέρες

Δημιουργήθηκε ένζυμο που τρώει πλαστικά μπουκάλια

Πριν από 5 ημέρες

Συνεδριάζει σήμερα Δευτέρα το Δημοτικό Συμβούλιο Αρταίων

Πριν από 1 εβδομάδα

Συνελήφθη 47χρονος ημεδαπός στη Φιλιππιάδα, για κατοχή και διακίνηση ναρκωτικών

Πριν από 1 εβδομάδα

Δωρεά υλικοτεχνικού και μηχανογραφικού εξοπλισμού από την Ένωση Αστυνομικών Υπαλλήλων Άρτας

Πριν από 1 εβδομάδα

Ενημερωτική εκδήλωση για τις ΜμΕ και την ανάπτυξη με ομιλητή τον Γιώργο Καββαθά

Πριν από 1 εβδομάδα

Επαγγελματικοί φορείς για ΣτΕ και ΕΦΚΑ: Με 70% φόρους κανείς δεν επιβιώνει

Πριν από 1 εβδομάδα

Στον καταγραφέα πτήσης και την κάμερα του 2ου mirage τα αίτια της συντριβής

Πριν από 1 εβδομάδα

Η ΕΕ κρούει τον κώδωνα για την καρκινογόνο ουσία στις τηγανιτές πατάτες

Πριν από 1 εβδομάδα

Τι ισχύει για τις επαγγελματικές μισθώσεις

Πριν από 1 εβδομάδα

Το Instagram θα επιτρέψει στους χρήστες να «κατεβάσουν» προσωπικά δεδομένα

Πριν από 1 εβδομάδα

Μεγάλος κίνδυνος κατολισθήσεων στην Κρυοπηγή Πρέβεζας

Πριν από 1 εβδομάδα

Ευρεία συνάντηση φορέων και ενημέρωση για τα σημαντικότερα θέματα της περιοχής με πρωτοβουλία του Δήμου Αρταίων

Πριν από 2 εβδομάδες

Ποιο είδος αρτηριακής πίεσης είναι το πιο επικίνδυνο;

Πριν από 2 εβδομάδες

Τους 60 έφτασαν οι νεκροί από τη φερόμενη χημική επίθεση στη Συρία

Πριν από 2 εβδομάδες

Ως και 2,7 εκατομμύρια πολίτες της ΕΕ αγγίζει το σκάνδαλο του Facebook

Πριν από 2 εβδομάδες

Τουλάχιστον 14 νεκροί σε τροχαίο με νεανική ομάδα χόκεϊ στον Καναδά

Πριν από 2 εβδομάδες

Στις 8 Ιουνίου αρχίζουν οι Πανελλαδικές Εξετάσεις.

Πριν από 3 εβδομάδες

Πτώμα ανδρός σε προχωρημένη σήψη βρέθηκε στο λόφο Περάνθης

Πριν από 3 εβδομάδες

Ευρεία συνάντηση και συνεργασία για κίνηση σε πεζοδρόμους, κυκλοφοριακό, κατάληψη κοινοχρήστων χώρων, μικροπαραβατικότητα, παρεμπόριο κ.α. σήμερα στο Δημαρχείο

Πριν από 3 εβδομάδες

Εξοικονόμηση €380 εκατ. από την ψηφιακή διακίνηση εγγράφων στο Δημόσιο

Πριν από 3 εβδομάδες

Υπόθεση αρχαιοκαπηλίας στην Πέρδικα ερευνάται από την Υποδιεύθυνση Ασφάλειας Ιωαννίνων

Πριν από 3 εβδομάδες

Νέα και συνεχιζόμενα έργα προϋπολογισμού 29.277.206 ευρώ στο Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου για το 2018

Πριν από 3 εβδομάδες

ΚΕΕΛΠΝΟ: 37 θάνατοι από τον Οκτώβριο του 2017 από την γρίπη τύπου Β

Πριν από 3 εβδομάδες

Περισσότερο σχολιασμένα

Επικοινωνήστε μαζί μας

Στείλτε το άρθρο με e-mail