Ελλάδα

«Στον αέρα» η αξιοποίηση της Εγνατίας Οδού

Κρίσιμα ζητήματα παραμένουν σε εκκρεμότητα, όπως τα μοντέλα κυκλοφορίας, ο χρόνος παραχώρησης του οδικού άξονα σε ιδιώτες αλλά και ο σχεδιασμός για τους σταθμούς διοδίων.

Δημοσίευση: 03.04.2017, 20:49 | Τελευταία ενημέρωση: 03.04.2017, 21:16

Στον αέρα βρίσκεται η αξιοποίηση της Εγνατίας Οδού, η οποία αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση, καθώς κρίσιμα ζητήματα παραμένουν σε εκκρεμότητα, όπως τα μοντέλα κυκλοφορίας, ο χρόνος παραχώρησης του οδικού άξονα σε ιδιώτες αλλά και ο σχεδιασμός για τους σταθμούς διοδίων.

Αιτία των προβλημάτων είναι μία διελκυστίνδα που βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και μήνες μεταξύ του υπουργείου υποδομών, του ΤΑΙΠΕΔ και της εταιρείας.

Πρόσφατα το ΤΑΙΠΕΔ ολοκλήρωσε μελέτη για το μείζον ζήτημα των σταθμών διοδίων. Σύμφωνα με τους συμβούλους του ταμείου, για λόγους δικαιοσύνης, θα πρέπει να κατασκευαστούν 20 πλευρικοί σταθμοί κατά μήκος του δρόμου.

Ωστόσο, σύμφωνα με στελέχη της Εγνατίας Οδού, ο σχεδιασμός του ΤΑΙΠΕΔ φαίνεται να παραπέμπεται στις καλένδες, καθώς τόσο το υπουργείο υποδομών όσο και η διοίκηση της εταιρείας διαφωνούν με την ανέγερση των 20 πλευρικών σταθμών.

Αντ’ αυτού, το υπουργείο υποδομών προκρίνει τη λύση της εγκατάστασης αναλογικού συστήματος, με το Χρήστο Σπίρτζη να εμφανίζεται υπέρμαχος ενός δορυφορικού συστήματος.

Αντίστοιχα δορυφορικά συστήματα έχουν εφαρμοστεί στη Γερμανία, για βαριά οχήματα, τη Ρωσία και τον Καναδά. Ο υπουργός υποδομών θεωρεί πως το δορυφορικό σύστημα έχει σημαντικά οφέλη, όπως το χαμηλό κόστος εγκατάστασης αλλά και το ότι μπορεί να γίνεται έλεγχος μέσω του συστήματος και του λαθρεμπορίου καυσίμων.

Με την απόφαση του υπουργού υποδομών, ο οποίος έχει δεσμευτεί πως το αναλογικό ηλεκτρονικό σύστημα θα λειτουργεί σε 16 μήνες από τώρα, διαφωνούν στελέχη της εταιρείας αλλά και του υπουργείου υποδομών, που θεωρούν πως η εφαρμογή του δορυφορικού αναλογικού συστήματος θα «σκοντάψει» στο ζήτημα των προσωπικών δεδομένων.

Σε κάθε περίπτωση το θέμα των διοδίων πρέπει να επιλυθεί το συντομότερο δυνατό, διότι η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας εξαρτάται από αυτό. Η Εγνατία Οδός έχει έσοδα ύψους 70 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως από 8 σταθμούς διοδίων που είναι τώρα σε λειτουργία, ενώ το ποσό αυτό θα μπορεί να ανέλθει σε 130 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο, όταν ολοκληρωθεί και η κατασκευή άλλων 10 σταθμών, όπως προβλέπεται από Κοινή Υπουργική Απόφαση του 2014.

Αυτή τη στιγμή κατασκευάζονται τέσσερις από τους δέκα νέους σταθμούς που θα τεθούν σε λειτουργία. Ένα μήνα πριν ξεκινήσει η λειτουργία των νέων σταθμών, κάτι που υπολογίζεται να συμβεί στα τέλη του 2017 ή στις αρχές του 2018, θα εκδοθεί Κοινή Υπουργική Απόφαση η οποία θα ορίζει το ύψος των διοδίων. Οι οδηγοί που χρησιμοποιούν την Εγνατία τώρα, πληρώνουν 3 λεπτά το χιλιόμετρο.

Εκτός από το ζήτημα των διοδίων, ακόμα δεν έχει αποφασισθεί ο χρόνος παραχώρησης του οδικού άξονα, ενώ δεν έχουν εκπονηθεί μοντέλα κυκλοφορίας τα οποία είναι απαραίτητα για να προχωρήσει ο διαγωνισμός. Σε o,τι αφορά το θέμα της παραχώρησης, το ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζει πως ο χρόνος παραχώρησης θα πρέπει να είναι 30 ή 35 έτη, με τους επιτελείς της εταιρείας να θεωρούν πως θα η παραχώρηση δε θα πρέπει να υπερβαίνει τα 10 έτη και να ανανεώνεται. 

Οι διαφωνίες για αυτά τα θέματα μείζονος σημασίας καθυστερούν την έναρξη της διαγωνιστική διαδικασίας. Η παραχώρηση της Εγνατίας σε ιδιώτες αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση, με την κυβέρνηση να έχει δεσμευθεί για έσοδα ύψους 6,2 δισεκατομμυρίων ευρώ από αποκρατικοποιήσεις μέχρι το 2018.

Στελέχη μάλιστα της εταιρείας εξαπολύουν μύδρους κατά του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο κατηγορούν για σοβαρές παλινωδίες, αναφέροντας ως χαρακτηριστικό παράδειγμα τις συνεχείς καθυστερήσεις στη δημοπράτηση των σταθμών διοδίων στο Βενέτικο και τον Αλιάκμονα. Το ταμείο πράγματι έχει προτείνει να μην κατασκευαστούν αυτοί οι δύο σταθμοί και στη θέση τους να ανεγερθεί ένας σταθμός στα Σιάτιστα, κοντά στην Κοζάνη.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, ο σχεδιασμός του ταμείου σε o,τι αφορά τη βαριά συντήρηση του οδικού άξονα είναι εντελώς λανθασμένος. Κι αυτό διότι το ΤΑΙΠΕΔ υπολογίζει πως θα χρειαστούν περίπου 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ, για τη συντήρηση του δρόμου για τα επόμενα 30 έτη, ποσό που θεωρείται υπερβολικό από στελέχη της διοίκησης.

Σοβαρά ερωτήματα παραμένουν και για τα έσοδα που θα προκύψουν με την παραχώρηση της Εγνατίας, δεδομένου ότι θα είναι μία από τις βασικές αποκρατικοποιήσεις σε ό,τι αφορά την εκπλήρωση του στόχου για έσοδα ύψους 6,2 δισεκατομμυρίων ευρώ από ιδιωτικοποιήσεις έως το 2018.

Στελέχη της Εγνατίας Οδού εκτιμούν ότι από την παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου μπορούν να προκύψουν έσοδα τουλάχιστον ενός δισεκατομμυρίου ευρώ.

Η εταιρεία έχει έσοδα ύψους 70 εκατομμυρίων ευρώ, όσο είναι και το σύνολο του δανεισμού της. Η Εγνατία έχει καταφέρει να μειώσει εντυπωσιακά το δανεισμό της, ο οποίος ανερχόταν σε 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο, δεν έχει λυθεί ακόμα το ζήτημα με το δάνειο που είχε λάβει η εταιρεία πριν από μερικά χρόνια, από την Τράπεζα Πειραιώς, ύψους 250 εκατομμυρίων ευρώ. Η Τράπεζα έχει καταγγείλει τη σύμβαση με την Εγνατία και δεσμεύει 50 εκατομμύρια ευρώ ετησίως από τα έσοδα των διοδίων.

Την ίδια ώρα, η Εγνατία παρουσιάζει σχετικά υψηλά επίπεδα ρευστότητας με περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ ταμειακά διαθέσιμα. Οι προοπτικές σε ό,τι αφορά τα έσοδα της εταιρείας είναι θετικές, δεδομένου ότι η Εγνατία έχει στην κυριότητά της μεγάλα ακίνητα κατά μήκος του οδικού άξονα, συνολικής έκτασης περίπου 40 στρεμμάτων. Τα ακίνητα αυτά είναι ιδανικά για την κατασκευή εμπορευματικών κέντρων.

Στο μέλλον η εταιρεία μπορεί να έχει έσοδα και από την εκμετάλλευση του δικτύου οπτικών ινών. Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη έχει εγκατασταθεί από τον όμιλο Ελλάκτωρ σύστημα οπτικών ινών σε όλο το δυτικό κομμάτι του αυτοκινητόδρομου από την Ηγουμενίτσα έως τη Θεσσαλονίκη, ενώ εκκρεμεί η εγκατάσταση οπτικών ινών στο ανατολικό τμήμα.

Πηγή: Σκάι.gr

Ροή ειδήσεων

Ανακοίνωση του Δήμου Αρταίων για το Open Mall

Πριν από 20 ώρες

Αρτινών Συνεργασία: Αλήθειες και ψέματα για το πως φτάσαμε στο Open Mall

Πριν από 23 ώρες

Υποχρεώσεις των ιδιοκτητών και αναδόχων ζώων συντροφιάς του Δήμου Αρταίων

Πριν από 23 ώρες

Οι υποχρεώσεις των δημοτών σχετικά με τα απόβλητα κηπουρικών εργασιών

Πριν από 23 ώρες

Καθαρισμός οικοπέδων και ακάλυπτων χώρων εν όψει της αντιπυρικής περιόδου 2024

Πριν από 3 ημέρες

Ανοιχτή συζήτηση και ενημέρωση για την εξέλιξη του OPEN MALL

Πριν από 3 ημέρες

Διακοπή κυκλοφορίας στην οδό Βασ. Κωνσταντίνου για εργασίες σκυροδέτησης

Πριν από 1 εβδομάδα

Περιφερειακό Συμβούλιο: Ενημέρωση για παραλιακό άξονα, σύνδεση Ιόνιας με Πρέβεζα

Πριν από 1 εβδομάδα

Θέατρο: "Δωδέκατη νύχτα" του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ από το Σκουφά

Πριν από 1 εβδομάδα

Άρτα: Ασθενής απειλούσε με ψαλίδι νοσηλευτές - Συνελήφθη μετά από πυροβολισμό στον αέρα

Πριν από 2 εβδομάδες

Οι δυο μεγάλες αλλαγές στον φετινό ΕΝΦΙΑ - Άρχισε η ανάρτηση των εκκαθαριστικών

Πριν από 2 εβδομάδες

Aυτοί είναι οι 10 Έλληνες δισεκατομμυριούχοι στη λίστα του Forbes

Πριν από 2 εβδομάδες

Eurostat: Αυξήθηκε στο 3,4% ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Μάρτιο – Στο 2,4% στην ευρωζώνη

Πριν από 2 εβδομάδες

Ανακαινίζω - Νοικιάζω: Ανοίγει σήμερα η πλατφόρμα για τις αιτήσεις - Ποια είναι τα κριτήρια και οι προϋποθέσεις

Πριν από 2 εβδομάδες

Ομόφωνα ψηφίστηκε ο προϋπολογισμός του 2024 απο το Δ.Σ. Ζηρού

Πριν από 2 εβδομάδες

Παράταση προθεσμίας στην υποβολή των αιτήσεων για το πρόγραμμα «Τουρισμός για όλους 2024»

Πριν από 2 εβδομάδες

Παραχώρηση 171 στρεμμάτων για την αξιοποίηση του χώρου της πίστας Motocross

Πριν από 3 εβδομάδες

Οpen Mall: «Στόχος η δημιουργία μιας πόλης που αναδεικνύει την ομορφιά της καθημερινής ζωής των κατοίκων»

Πριν από 3 εβδομάδες

Κλειστό το διατραπεζικό σύστημα συναλλαγών 29 Μαρτίου και 1 Απριλίου

Πριν από 3 εβδομάδες

Βαλτιμόρη: Νεκροί θεωρούνται οι έξι αγνοούμενοι - Συνεχίζονται οι έρευνες

Πριν από 3 εβδομάδες

Τακτική Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αρταίων

Πριν από 3 εβδομάδες

Θέατρο: "Φτυστός ο μακαρίτης" από την θεατρική ομάδα Υπόθεση 19

Πριν από 1 μήνα

Θρίλερ στα Ιωάννινα: Βρέθηκε σορός άνδρα μέσα σε σακούλα σκουπιδιών

Πριν από 1 μήνα

Όλο το TAXIS στο myAADE app: Η νέα εφαρμογή για άμεση και εύκολη πρόσβαση σε ψηφιακές υπηρεσίες από το κινητό

Πριν από 1 μήνα

Κούλουμα: Βούλιαξε η Κορωνησία! (φωτο)

Πριν από 1 μήνα

Σφοδρή χαλαζόπτωση στην πόλη της Άρτας

Πριν από 1 μήνα

Το «ρομποτάκι» της ΑΑΔΕ κατά της φοροδιαφυγής: Αυτόματα η διασταύρωση τραπεζικών καταθέσεων, θυρίδων, e-wallet και φορολογικών δηλώσεων

Πριν από 1 μήνα

Επεισοδιακή καταδίωξη στην Ηγουμενίτσα: Συνελήφθη αστυνομικός της Δίωξης Ναρκωτικών με 102 κιλά κάνναβης στο υπηρεσιακό όχημα

Πριν από 1 μήνα

Ξεκίνησε το πρόγραμμα Τουρισμός για όλους

Πριν από 1 μήνα

Δήμος Αρταίων: Μητρώο ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού για την έγκαιρη ενημέρωση σε περίπτωση ανάγκης απομάκρυνσης

Πριν από 1 μήνα

Επικοινωνήστε μαζί μας

Στείλτε το άρθρο με e-mail