Ελλάδα

«Στον αέρα» η αξιοποίηση της Εγνατίας Οδού

Κρίσιμα ζητήματα παραμένουν σε εκκρεμότητα, όπως τα μοντέλα κυκλοφορίας, ο χρόνος παραχώρησης του οδικού άξονα σε ιδιώτες αλλά και ο σχεδιασμός για τους σταθμούς διοδίων.

Δημοσίευση: 03.04.2017, 20:49 | Τελευταία ενημέρωση: 03.04.2017, 21:16

Στον αέρα βρίσκεται η αξιοποίηση της Εγνατίας Οδού, η οποία αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση, καθώς κρίσιμα ζητήματα παραμένουν σε εκκρεμότητα, όπως τα μοντέλα κυκλοφορίας, ο χρόνος παραχώρησης του οδικού άξονα σε ιδιώτες αλλά και ο σχεδιασμός για τους σταθμούς διοδίων.

Αιτία των προβλημάτων είναι μία διελκυστίνδα που βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και μήνες μεταξύ του υπουργείου υποδομών, του ΤΑΙΠΕΔ και της εταιρείας.

Πρόσφατα το ΤΑΙΠΕΔ ολοκλήρωσε μελέτη για το μείζον ζήτημα των σταθμών διοδίων. Σύμφωνα με τους συμβούλους του ταμείου, για λόγους δικαιοσύνης, θα πρέπει να κατασκευαστούν 20 πλευρικοί σταθμοί κατά μήκος του δρόμου.

Ωστόσο, σύμφωνα με στελέχη της Εγνατίας Οδού, ο σχεδιασμός του ΤΑΙΠΕΔ φαίνεται να παραπέμπεται στις καλένδες, καθώς τόσο το υπουργείο υποδομών όσο και η διοίκηση της εταιρείας διαφωνούν με την ανέγερση των 20 πλευρικών σταθμών.

Αντ’ αυτού, το υπουργείο υποδομών προκρίνει τη λύση της εγκατάστασης αναλογικού συστήματος, με το Χρήστο Σπίρτζη να εμφανίζεται υπέρμαχος ενός δορυφορικού συστήματος.

Αντίστοιχα δορυφορικά συστήματα έχουν εφαρμοστεί στη Γερμανία, για βαριά οχήματα, τη Ρωσία και τον Καναδά. Ο υπουργός υποδομών θεωρεί πως το δορυφορικό σύστημα έχει σημαντικά οφέλη, όπως το χαμηλό κόστος εγκατάστασης αλλά και το ότι μπορεί να γίνεται έλεγχος μέσω του συστήματος και του λαθρεμπορίου καυσίμων.

Με την απόφαση του υπουργού υποδομών, ο οποίος έχει δεσμευτεί πως το αναλογικό ηλεκτρονικό σύστημα θα λειτουργεί σε 16 μήνες από τώρα, διαφωνούν στελέχη της εταιρείας αλλά και του υπουργείου υποδομών, που θεωρούν πως η εφαρμογή του δορυφορικού αναλογικού συστήματος θα «σκοντάψει» στο ζήτημα των προσωπικών δεδομένων.

Σε κάθε περίπτωση το θέμα των διοδίων πρέπει να επιλυθεί το συντομότερο δυνατό, διότι η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας εξαρτάται από αυτό. Η Εγνατία Οδός έχει έσοδα ύψους 70 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως από 8 σταθμούς διοδίων που είναι τώρα σε λειτουργία, ενώ το ποσό αυτό θα μπορεί να ανέλθει σε 130 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο, όταν ολοκληρωθεί και η κατασκευή άλλων 10 σταθμών, όπως προβλέπεται από Κοινή Υπουργική Απόφαση του 2014.

Αυτή τη στιγμή κατασκευάζονται τέσσερις από τους δέκα νέους σταθμούς που θα τεθούν σε λειτουργία. Ένα μήνα πριν ξεκινήσει η λειτουργία των νέων σταθμών, κάτι που υπολογίζεται να συμβεί στα τέλη του 2017 ή στις αρχές του 2018, θα εκδοθεί Κοινή Υπουργική Απόφαση η οποία θα ορίζει το ύψος των διοδίων. Οι οδηγοί που χρησιμοποιούν την Εγνατία τώρα, πληρώνουν 3 λεπτά το χιλιόμετρο.

Εκτός από το ζήτημα των διοδίων, ακόμα δεν έχει αποφασισθεί ο χρόνος παραχώρησης του οδικού άξονα, ενώ δεν έχουν εκπονηθεί μοντέλα κυκλοφορίας τα οποία είναι απαραίτητα για να προχωρήσει ο διαγωνισμός. Σε o,τι αφορά το θέμα της παραχώρησης, το ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζει πως ο χρόνος παραχώρησης θα πρέπει να είναι 30 ή 35 έτη, με τους επιτελείς της εταιρείας να θεωρούν πως θα η παραχώρηση δε θα πρέπει να υπερβαίνει τα 10 έτη και να ανανεώνεται. 

Οι διαφωνίες για αυτά τα θέματα μείζονος σημασίας καθυστερούν την έναρξη της διαγωνιστική διαδικασίας. Η παραχώρηση της Εγνατίας σε ιδιώτες αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση, με την κυβέρνηση να έχει δεσμευθεί για έσοδα ύψους 6,2 δισεκατομμυρίων ευρώ από αποκρατικοποιήσεις μέχρι το 2018.

Στελέχη μάλιστα της εταιρείας εξαπολύουν μύδρους κατά του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο κατηγορούν για σοβαρές παλινωδίες, αναφέροντας ως χαρακτηριστικό παράδειγμα τις συνεχείς καθυστερήσεις στη δημοπράτηση των σταθμών διοδίων στο Βενέτικο και τον Αλιάκμονα. Το ταμείο πράγματι έχει προτείνει να μην κατασκευαστούν αυτοί οι δύο σταθμοί και στη θέση τους να ανεγερθεί ένας σταθμός στα Σιάτιστα, κοντά στην Κοζάνη.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, ο σχεδιασμός του ταμείου σε o,τι αφορά τη βαριά συντήρηση του οδικού άξονα είναι εντελώς λανθασμένος. Κι αυτό διότι το ΤΑΙΠΕΔ υπολογίζει πως θα χρειαστούν περίπου 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ, για τη συντήρηση του δρόμου για τα επόμενα 30 έτη, ποσό που θεωρείται υπερβολικό από στελέχη της διοίκησης.

Σοβαρά ερωτήματα παραμένουν και για τα έσοδα που θα προκύψουν με την παραχώρηση της Εγνατίας, δεδομένου ότι θα είναι μία από τις βασικές αποκρατικοποιήσεις σε ό,τι αφορά την εκπλήρωση του στόχου για έσοδα ύψους 6,2 δισεκατομμυρίων ευρώ από ιδιωτικοποιήσεις έως το 2018.

Στελέχη της Εγνατίας Οδού εκτιμούν ότι από την παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου μπορούν να προκύψουν έσοδα τουλάχιστον ενός δισεκατομμυρίου ευρώ.

Η εταιρεία έχει έσοδα ύψους 70 εκατομμυρίων ευρώ, όσο είναι και το σύνολο του δανεισμού της. Η Εγνατία έχει καταφέρει να μειώσει εντυπωσιακά το δανεισμό της, ο οποίος ανερχόταν σε 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο, δεν έχει λυθεί ακόμα το ζήτημα με το δάνειο που είχε λάβει η εταιρεία πριν από μερικά χρόνια, από την Τράπεζα Πειραιώς, ύψους 250 εκατομμυρίων ευρώ. Η Τράπεζα έχει καταγγείλει τη σύμβαση με την Εγνατία και δεσμεύει 50 εκατομμύρια ευρώ ετησίως από τα έσοδα των διοδίων.

Την ίδια ώρα, η Εγνατία παρουσιάζει σχετικά υψηλά επίπεδα ρευστότητας με περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ ταμειακά διαθέσιμα. Οι προοπτικές σε ό,τι αφορά τα έσοδα της εταιρείας είναι θετικές, δεδομένου ότι η Εγνατία έχει στην κυριότητά της μεγάλα ακίνητα κατά μήκος του οδικού άξονα, συνολικής έκτασης περίπου 40 στρεμμάτων. Τα ακίνητα αυτά είναι ιδανικά για την κατασκευή εμπορευματικών κέντρων.

Στο μέλλον η εταιρεία μπορεί να έχει έσοδα και από την εκμετάλλευση του δικτύου οπτικών ινών. Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη έχει εγκατασταθεί από τον όμιλο Ελλάκτωρ σύστημα οπτικών ινών σε όλο το δυτικό κομμάτι του αυτοκινητόδρομου από την Ηγουμενίτσα έως τη Θεσσαλονίκη, ενώ εκκρεμεί η εγκατάσταση οπτικών ινών στο ανατολικό τμήμα.

Πηγή: Σκάι.gr
Για να σχολιάσετε δεν είναι απαραίτητο να κάνετε εγγραφή. Συμπληρώστε ένα όνομα, μία ηλεκτρονική διεύθυνση και επιλέξτε «I'd rather post as a guest». Παρακαλούμε να είστε ευγενικοί και να σέβεστε τους συνομιλητές σας. Αποφύγετε τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Προστατέψτε τα προσωπικά σας δεδομένα. Αν κρίνετε ότι το περιεχόμενο της ιστοσελίδας είναι παράνομο ή προσβάλει οποιοδήποτε δικαίωμα σας, παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας. Θα απαντήσουμε στο αίτημα σας το συντομότερο δυνατόν.

Ροή ειδήσεων

"Ένα εξοχικό παρακαλώ" στο θέατρο κάστρου της Άρτας

Πριν από 13 ώρες

"Λευκή νύχτα" στην Πρέβεζα το Σάββατο το βράδυ

Πριν από 13 ώρες

Η Σερβία ανακάλεσε το σύνολο του διπλωματικού της προσωπικού στα Σκόπια

Πριν από 13 ώρες

Μασσαλία: 35χρονος έπεσε με βαν σε δύο στάσεις λεωφορείου - Μια νεκρή

Πριν από 14 ώρες

Aπεβίωσε η δημοφιλής ηθοποιός Ζωή Λάσκαρη

Πριν από 3 ημέρες

Εξοικονομώ κατ' Οίκον: Πάνω από 6.000 οι δικαιούχοι

Πριν από 4 ημέρες

Σιέρα Λεόνε: 400 νεκροί και 600 αγνοούμενοι από τις πλημμύρες

Πριν από 4 ημέρες

Τριήμερο πένθος στην Ισπανία μετά το τρομοκρατικό χτύπημα στη Βαρκελώνη

Πριν από 4 ημέρες

Ως 31 Αυγούστου θα αναρτηθούν τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ

Πριν από 5 ημέρες

Περισσότερα από 1 εκατ. στρέμματα έχουν γίνει στάχτη στην Πορτογαλία

Πριν από 5 ημέρες

Στο Κομμένο αύριο ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας

Πριν από 6 ημέρες

Μεγάλη πτώση των μεταναστευτικών ροών, με ξαφνική στροφή προς την Ισπανία

Πριν από 1 εβδομάδα

Σιέρα Λεόνε: Toυλάχιστον 320 νεκροί - Καταπλακώθηκαν από τόνους λάσπης

Πριν από 1 εβδομάδα

Μειώνεται διαρκώς ο πληθυσμός της Ελλάδας - «το πολύ» 8,9 εκάτ. ως το 2050

Πριν από 1 εβδομάδα

55χρονος δρομέας έπαθε ανακοπή στην «Αθαμάνιο Διαδρομή»

Πριν από 1 εβδομάδα

Από 21 Αυγούστου αιτήσεις για το Κοινωνικό Φροντιστήριο στο Δήμο Αρταίων

Πριν από 1 εβδομάδα

Β. Οικονόμου: Λουκέτο και στα χειρουργεία του Νοσοκομείου Άρτας

Πριν από 1 εβδομάδα

Προχωρούν οι διαδικασίες για τις μελέτες κατασκευής του Επιχειρηματικού Πάρκου Άρτας

Πριν από 1 εβδομάδα

Έργα που υλοποιούνται στην ΠΕ Άρτας

Πριν από 1 εβδομάδα

Δεκαέξι ευρωπαϊκές χώρες αγγίζει το σκάνδαλο με τα μολυσμένα αυγά

Πριν από 1 εβδομάδα

Για 3η ημέρα καίνε οι φωτιές στην Αλβανία, περασαν και στη Θεσπρωτία

Πριν από 1 εβδομάδα

Κίνα: Τουλάχιστον 36 νεκροί σε δυστύχημα με λεωφορείο

Πριν από 2 εβδομάδες

Τεράστιες περιβαλλοντικές συνέπειες από τα 22 δισ. αποτσίγαρα των Ελλήνων

Πριν από 2 εβδομάδες

700.000 μολυσμένα αυγά έχουν διοχετευθεί στο Ηνωμένο Βασίλειο

Πριν από 2 εβδομάδες

Αυριο Πέμπτη η κηδεία της Αρλέτας που έφυγε στα 72 της χρόνια

Πριν από 2 εβδομάδες

Ανοδικά συνεχίζουν να κινούνται οι αφίξεις στα Ελληνικά αεροδρόμια

Πριν από 2 εβδομάδες

Κίνα: Αυξάνεται ο αριθμός των νεκρών από τον σεισμό

Πριν από 2 εβδομάδες

Γιγαντώνονται τα χρέη προς το Δημόσιο, στα 5,47 δις ευρώ τα ληξιπρόθεσμα προς το Δημόσιο μόνο κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους

Πριν από 2 εβδομάδες

Προκηρύσσονται δύο διαγωνισμοί για εκμετάλλευση υδρογονανθράκων στο Ιόνιο και την Κρήτη από το ΥΠΕΝ

Πριν από 2 εβδομάδες

Ξεκινά σήμερα το 11ο φεστιβάλ Αραχθείου Θεάτρου στη Σκούπα

Πριν από 2 εβδομάδες

Περισσότερο σχολιασμένα

Επικοινωνήστε μαζί μας

Στείλτε το άρθρο με e-mail