Στην εξειδίκευση των εισοδηματικών κριτηρίων με τα οποία θα συνδέονται τα πρόστιμα του νέου ΚΟΚ, προχώρησε ο Χρήστος Σπίρτζης, εντάσσοντάς τα στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο του Υπουργείου Μεταφορών, μετά τις παρατηρήσεις του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής ότι τα εισοδηματικά κριτήρια πρέπει να είναι σαφή, αναλογικά και να θεσπίζονται με νόμο και όχι με υπουργική απόφαση.
Σύμφωνα με όσα είπε ο Υπουργός Μεταφορών στους κοινοβουλευτικούς συντάκτες, η κλιμάκωση θα είναι η εξής:
- για εισόδημα έως 50.000 ευρώ: καμία προσαύξηση
- για εισόδημα 50.001 - 100.000 ευρώ: διπλασιασμός του προστίμου
- για εισόδημα άνω των 100.000 ευρώ: τριπλασιασμός του προστίμου.
Ο κ. Σπίρτζης διευκρίνισε ότι το εισόδημα θα υπολογίζεται σε ατομικό επίπεδο κι όχι σε οικογενειακό.
Αναφορικά, δε, με την έναρξη εφαρμογής της επιβολής προστίμου ανάλογα με το ύψος του ατομικού εισοδήματος, υπηρεσιακοί παράγοντες του Υπουργείου το προσδιορίζουν εκτός απροόπτου το ερχόμενο Φθινόπωρο, ώστε να έχουν διασυνδεθεί όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα.
Το εντυπωσιακό στοιχείο σχετίζεται με τον τρόπο εφαρμογής του μέτρου, καθώς οι ίδιοι παράγοντες υποστηρίζουν, ότι οι αστυνομικοί θα φέρουν μαζί τους tablet συνδεδεμένο με εκτυπωτή και αφού καταχωρήσουν το ονοματεπώνυμο, τον αριθμό κυκλοφορίας και το είδος της παράβασης, θα ενημερώνεται αυτομάτως εάν ο παραβάτης ενώπιών του ανήκει στην κατηγορία Α, Β ή Γ, για να του βεβαιώσει το ανάλογο πρόστιμο.
Βουλή: Παραβιάζει το Σύνταγμα η συσχέτιση προστίμων του ΚΟΚ με το εισόδημα
«Τρικλοποδιά» στις προθέσεις της ηγεσίας του Υπουργείου Μεταφορών για σύνδεση του ύψους των προστίμων του ΚΟΚ με το εισόδημα των παραβατών, βάζουν οι ενστάσεις αντισυνταγματικότητας που εγείρει επί του επίμαχου άρθρου 28 του υπό ψήφιση νομοσχεδίου το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής.
Συγκεκριμένα, στην έκθεσή του τονίζει ότι: «Η θέσπιση ποινών βάσει εισοδηματικών κριτηρίων δεν έχει εσωτερική συνάφεια µε την εκάστοτε τελεσθείσα παράβαση και, συνεπώς, τίθεται ζήτηµα τήρησης της αρχής της αναλογικότητας».
Στην έκθεση σημειώνεται επίσης ότι εισοδηματικά κριτήρια απαιτείται να είναι απολύτως σαφή, καθώς και ότι τίθενται από το νόμο κι όχι με υπουργική απόφαση που μπορεί να ρυθμίσει μόνο ειδικότερα θέματα τοπικού, τεχνικού ή λεπτομερειακού ενδιαφέροντος.
«Αποτελεί, βεβαίως, έτερο ζήτηµα η λήψη υπόψη εισοδηµατικών κριτηρίων για την επιµέτρηση διοικητικής ποινής, εντός των πλαισίων ποινών, τα οποία πάντως τίθενται από τον νόµο. Επίσης, στο πλαίσιο του άρθρου 43 παρ. 2 εδ. β΄ του Συντάγµατος, ως ανωτέρω, οι όροι εισοδηµατικά και περιουσιακά κριτήρια χρήζουν διευκρίνισης, όπως επίσης και το είδος των δεδοµένων που συλλέγονται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή και άλλες αρχές και δηµόσιους και ιδιωτικούς φορείς, όπως και ο τρόπος αξιολόγησής τους από τα αρµόδια όργανα», τονίζουν χαρακτηριστικά οι συντάκτες της έκθεσης.
Αν και η έκθεση του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής έχει γνωμοδοτικό, και όχι δεσμευτικό χαρακτήρα, οι ενστάσεις που εγείρει προϊδεάζουν για ενδεχόμενες προσφυγές στη Δικαιοσύνη εάν ο Χρήστος Σπίρτζης δεν προχωρήσει σε τροποποιήσεις πριν από την αυριανή (Πέμπτη) ψήφιση στην Ολομέλεια.
Στις παρατηρήσεις του το Επιστημονικό Συμβούλιο αναφέρει την παράγραφο 2 του άρθρου 43 του Συντάγματος, σύμφωνα με την οποία:
«Ύστερα από πρόταση του αρµόδιου Yπουργού επιτρέπεται η έκδοση κανονιστικών διαταγµάτων, µε ειδική εξουσιοδότηση νόµου και µέσα στα όριά της. Eξουσιοδότηση για έκδοση κανονιστικών πράξεων από άλλα όργανα της διοίκησης επιτρέπεται προκειµένου να ρυθµιστούν ειδικότερα θέµατα ή θέµατα µε τοπικό ενδιαφέρον ή µε χαρακτήρα τεχνικό ή λεπτοµερειακό. Τα θέµατα, τα οποία προτείνεται να καταστούν αντικείµενο υπουργικής απόφασης, δηλαδή το ύψος των απειλούµενων διοικητικών ποινών (προστίµων) για παραβάσεις των κανόνων οδικής κυκλοφορίας, δεν είναι ειδικότερα θέµατα ή θέµατα µε τοπικό ενδιαφέρον ή µε χαρακτήρα τεχνικό ή λεπτοµερειακό.Άλλωστε, ως αναγκαίο συµπλήρωµα των κανόνων που περιγράφουν τη διοικητική παράβαση, εκφράζουν αξιολογήσεις της έννοµης τάξης για την ύπαρξη διοικητικού αδίκου σε έναν εξαιρετικά σηµαντικό τοµέα ανθρώπινης δραστηριότητας, όπως η οδική κυκλοφορία. Ως εκ τούτου, δεν µπορούν, κατά το Σύνταγµα, να αποτελέσουν αντικείµενο κατ’ εξουσιοδότηση εκδιδόµενης υπουργικής απόφασης. Σε κάθε δε περίπτωση, η θέσπιση διοικητικών ποινών βάσει εισοδηµατικών κριτηρίων δεν έχει εσωτερική συνάφεια µε την εκάστοτε τελεσθείσα παράβαση και, συνεπώς, τίθεται ζήτηµα τήρησης της αρχής της αναλογικότητας. Αποτελεί, βεβαίως, έτερο ζήτηµα η λήψη υπόψη εισοδηµατικών κριτηρίων για την επιµέτρηση διοικητικής ποινής, εντός των πλαισίων ποινών, τα οποία πάντως τίθενται από τον νόµο».